.
Home » » pemasangan dan mencegah bahaya elektrik

pemasangan dan mencegah bahaya elektrik


Seringkali kita mendengar atau melihat disekitar kita musibah kebakaran ataupun kesetrum yang diakibatkan oleh pekerjaan pemasangan elektrik yang tidak benar. Tidak sedikit orang yang mengabaikan akan pentingnya sistem pemasangan elektrik yang benar.
Ingatlah bahawa dalam pemasangan pemasangan elektrik kita harus benar-benar memperhatikan keselamatan dan kemudahan, serta mengoptimumkan fungsi dari arus elektrik tersebut.
Dalam Proses Pemasangan Elektrik Kita Perlu Menyedari Beberapa Hal Berikut ini:
Pemasangan elektrik di rumah dan di bangunan , kita harus memperhatikan struktur dari bangunan rumah itu, pastikan juga bangunan sekitar anda mempunyai pemasangan elektrik yang baik sehingga tidak merugikan anda. Kerana pemasangan elektrik dari sekeliling rumah / bangunan boleh bereffect kepada aliran elektrik kita juga walaupun tidak langsung. Utamanya pastikan kualiti dan saiz kabel yang digunakan, jangan gunakan kabel tipis pada rangkaian besar, pastikan keseimbangan pengguna elektrik dalam suatu bilik dengan kualiti kabel yang dipasang.
Selain KEAMANAN anda juga butuh keselesaan dalam penggunaan tenaga elektrik setiap harinya, oleh kerana itu jangan berlengah untuk menggunakan alat elektrik yang BERKUALITAS, kerana barang yang berkualiti tidak menipu, baik dari kekuatan material pembuatannya, juga sisi keselamatan yang sudah diambil kira matang. Untuk harga pasti lebih tinggi sedikit, tetapi pastinya siapapun takkan mau menukar perbezaan harga tersebut dengan bahaya yang akan diperolehi.
Gunakanlah produk alat elektrik yang berkualiti dan telah terstandarisasi oleh kerajaan
Pastikan penempatan fungsi elektrik yang sesuai baik secara lampu atau fungsi keluar masuk arus elektrik.
Pemasangan elektrik di industri / kilang, memerlukan ketelitian dan perhitungan yang teliti kerana banyak hubungan dengan mesin-mesin dan alat pengeluaran.
Tips Mencegah Bahaya Elektrik
1. Jangan terkumpul stop kenalan pada satu sumber elektrik.
2. Gunakan pemutus arus elektrik (Sekering) yang sesuai dengan daya menyambung, jangan dilebihkan atau dikurangkan.
3. Kabel-kabel elektrik yang dipasang di rumah jangan dibiarkan ada yang terkelupas atau dibiarkan terbuka.
4. Jauhkan sumber-sumber kuasa seperti stop kenalan, suis dan kabel-kabel elektrik dari jangkauan anak-anak.
5. Biasakan menggunakan material elektrik, seperti kabel, suis, stop kenalan, plag (kenalan tusuk) yang telah terjamin kualitinya dan dilabel LMK (Lembaga Masalah Kelistrikan) 
6. Pangkaslah pokok yang ada di laman rumah jika sudah mendekati atau menyentuh rangkaian elektrik.
7. Elakkan pemasangan antene televisyen terlalu tinggi sehingga boleh mendekati atau menyentuk rangkaian elektrik.
8. Gunakan kuasa yang memang haknya, jangan cuba mencantol elektrik, remeh-temeh KWH Meter atau menggunakan kuasa secara tidak sah.
9.Biasakan bersikap hati-hati, waspada dan tidak cuai dalam menggunakan elektrik.
10.Jangan bosan-bosan untuk mengingatkan anak-anak kita agar tidak bermain layang-layang di bawah / dekat rangkaian elektrik.
Boleh ditambah disini adalah pemasangan ELCB (earth leakage circuit breaker) yang sekarang telah banyak digantikan dengan GFI (ground fault interrupter) atau RCD (residual-current device).Peranti ini fungsinya untuk memutuskan hubungan apabila ada kebocoran arus elektrik atau apabila ada orang yang terkena kejutan elektrik. Kebanyakan peranti ini dipasang di bilik mandi (stop kenalan untuk hair dryer atau electric shaver / pencukur misai) atau service room (tempat mesin basuh), yang pada umumnya mempunyai lantai basah.
Selain daripada itu, apabila mempunyai rumah baru maka lebih baik meminta untuk dipasang pemasangan elektrik dengan sistem 3 kabel. Kerana ini akan memastikan bahawa peralatan elektrik anda akan mempunyai pembumian / grounding yang benar. Pernahkan anda terasa kesetrum ketika memegang peti ais? Ini kemungkinan kerana pemasangan elektrik di rumah anda tidak memakai sistem 3 kabel.

Share this article :
 
Copyright © 2011. Wiring and Electrical Contractor - All Rights Reserved