.
Home » , » Perkhitmatan Wiring Network cat5e / Cat6

Perkhitmatan Wiring Network cat5e / Cat6

Walaupun tanpa wayar adalah lebih mudah untuk ramai orang, kerana perkongsian multimedia, jalur lebar pada rangkaian rumah, dan paranoia tentang keselamatan tanpa wayar, anda mungkin mahu menggunakan penyelesaian yang keras berwayar untuk rangkaian rumah. Mempunyai rangkaian berwayar di rumah membolehkan anda mempunyai peribadi, rangkaian kelajuan tinggi untuk akses internet, perkongsian fail, media streaming, permainan dalam talian, kamera keselamatan IP, dan banyak lagi.



Berikut adalah langkah demi langkah panduan untuk pendawaian rumah anda dengan Cat5e Cat6 atau ethernet kabel. (Jika anda tidak pasti perbezaan antara kedua-dua, lihat post ini.)

Langkah 1: Pertimbangan Awal dan Perancangan

Terdapat pertimbangan reka bentuk tertentu yang perlu ditangani berdasarkan keperluan anda.

Yang bilik (s) saya mahukan wayar? Saya mempunyai kondominium dua bilik tidur, jadi saya tahu saya mahu kedua-dua bilik tidur berwayar. Saya juga mempunyai relong TV di mana TV kabel saya, supaya kelihatan seperti lokasi yang baik untuk wayar juga (terutama untuk perkara-perkara seperti konsol permainan video). Mempunyai TV kabel dalam setiap lokasi ini, ia seolah-olah logik untuk merawat rangkaian dengan cara yang sama.

Berapa banyak pelabuhan yang saya mahu dalam setiap lokasi? Dengan konsol permainan pelbagai dan rangkaian membolehkan pemain Blu-Ray disambungkan ke TV saya, saya tahu saya mahu sekurang-kurangnya tiga sambungan di belakang TV saya. Sejak plat dinding datang dalam 1, 2, 4, dan konfigurasi 6-jack (untuk geng single), saya hanya pergi dengan 4. Mengapa menjalankan satu kabel apabila ia hampir mudah untuk menjalankan 4, bukan? Daripada mengubah bilangan, saya hanya berlari 4 titis ke setiap lokasi untuk menyediakan fleksibiliti maksimum tanpa memerlukan tempatan (dalam bilik) suis. Tiga lokasi dengan empat pelabuhan setiap = 12 pelabuhan jumlah.

Apakah lokasi yang baik untuk pengagihan? Bagi saya, lokasi yang logik adalah bilik dobi saya kerana TV kabel saya sudah datang ke dalamnya dan mendapat berpecah untuk setiap bilik. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa internet saya datang ke rumah (lebih kabel) di sini juga, jadi jika saya bergerak modem kabel saya di sini, ia akan dapat membekalkan akses internet kepada rangkaian keseluruhan. Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan ialah jumlah ruang yang diperlukan untuk melancarkan rak untuk memegang peralatan rangkaian.

Apa jalan kabel perlu mengambil? Ini mungkin pertimbangan yang paling sukar. Bagi saya, kondo saya di (atas) tingkat kedua dan saya mempunyai akses ke loteng saya. TV kabel saya diedarkan melalui loteng, jadi ia seolah-olah seperti satu penyelesaian yang baik untuk menjalankan rangkaian rumah saya melalui sana juga. Bagi rumah-rumah tingkat tunggal dengan tingkat bawah tanah, bawah tanah itu boleh menjadi laluan yang terbaik. Bagi rumah-rumah pelbagai cerita anda mungkin perlu mendapatkan kreatif. Di luar boleh menjadi pilihan, atau melalui pelongsor dobi lama. (Saya tidak akan menangani khusus semua kemungkinan, hanya keadaan saya sendiri.) Pertimbangan lain dengan laluan kabel kabel panjang. Maks kabel panjang sehingga kelajuan gigabit melalui tembaga UTP kabel adalah 100 meter (~ 300 kaki). Ini harus menyediakan banyak fleksibiliti untuk aplikasi rumah yang paling, tetapi ia adalah baik untuk mengetahui had ini.

Apakah kelajuan rangkaian yang saya perlukan? Ini terutamanya akan memainkan peranan dalam apa jenis suis untuk mendapatkan. Saya menggunakan suis 10Mbps kerana saya mendapat secara percuma, dan ia masih lebih cepat daripada sambungan internet di rumah setiap orang itu (anda mungkin boleh mengambil yang benar-benar murah satu mungkin juga bebas di kedai komputer yang digunakan). Tetapi, jika anda akan melakukan apa-apa melalui rangkaian seperti bermain permainan, memindahkan fail antara komputer, atau apa-apa seperti itu-kami pasti mengesyorkan mendapat suis gigabit. Jika anda membeli suis baru, ini tidak begitu mahal hari ini, jadi ada sebab yang kecil tidak pergi gigabit.
Share this article :
 
Copyright © 2011. Wiring and Electrical Contractor - All Rights Reserved